تفاوت xCode و بیسیک4آی او اس

تفاوت xCode و بیسیک4آی او اس

171
۲ سال پیش
0

سلام دوستان

توی این پست در مورد تفاوت بیسیک4آی او اس و xCode صحبت میکنیم.

بیسیک4آی او اس و xCode هر دو بستری برای تولید اپلیکیشن های iOS هستند که بیسیک4آی او اس در انتها،کد ها رو تبدیل به objective c میکنه و بعد کامپایل میکنه.

البته ما توی کد های تولید شده objective توسط بیسیک4آی او اس،یه سری کدهای اضافه تری داریم که برنامه نویس بیسیک4آی او اس بهش اضافه کرده که مشکل کمی رو تا بحال پیش اورده و جدی نبوده.

اپلیکیشن های ایجاد شده توسط این دو،قابل انتشار در مارکت ها مخصوصا اپل استور و سیبچه و سیب اپ هستش و هیچ تفاوتی برای انتشار بین این دو بزرگوار وجود نداره.

ساختار اپلیکیشن در هر دو کاملا یکسان هستند.

تصاویر،ریسورس ها،پیکربندی و هر چی که هست در هر دو زبان یکسان هستند.

محیط IDE ارایه شده برای بیسیک4آی او اس،در واقع محیط بیسیک بهش گفته و فقط یه محیط براش ارایه شده و برای objective c محیط های xCode ارایه شده است.

xCode نسبت به IDE بیسیک4آی او اس،فوق العاده قوی تر و حرفه ای تر هست و در مقابل خیلی پیچیده تر و فنی تر هستش نسبت به بیسیک4آی او اس.

ولی بیسیک4آی او اس در کمبود امکانات،فوق العاده ساده و سریع تر هست نسبت به xCode.

طراحی لیوت ها در بیسیک4آی او اس فوق العاده ساده و سریع تر هست ولی در استادیو طراحی لیوت حرفه ای تر هست و از ویوو های بیشتری برخوردار خواهید شد.

کدنویسی در xCode به زبان objective c هستش و در بیسیک4آی او اس به زبان بیسیک.

زبان objective c به دلیل عجیب و غریب بودن کدنویسی،سخت تر هست و زبان بیسیک،به دلیل سادگی،از یادگیری راحتری برخوردار است.

در زبان objective c شما با امکانات برنامه نویسی بیشتری چون شی گرایی،مدل سازی و کتابخونه های اماده زیادی روبرو خواهید شد و بیسیک4آی او اس از این قابلیت ها محروم هستش.

در بیسیک4آی او اسهم شما کتابخونه های اماده ای دارید که توی سایت بیسیک منتشر شده و قابل استفاده هستند ولی در واقعا باید از objective c به بیسیک تبدیل بشن که این خودش یه مسئله ای بزرگی در جامعه بیسیک4آی او اس هستش.

محیط اجرایی objective c ینی xcode فقط توی مک نصب میشه و توی ویندوز نمیتونید برنامه نویسی کنید در حالی که بیسیک توی ویندوز هست.

کدنویسی در xCode نسبت به بیسیک4آی او اس سنگ ترین هستش.

در بیسیک4آی او اس سعی شده تا بلوکی از کدها ساده تر بشه و تبدیل به چندین خط بشه.

به عنوان مثال برای ارسال پیامک در xCode نزدیک به 8 خط کد نیاز هست در حالی که در بیسیک4آی او اس با دو خط امکان ارسال پیامک وجود دارد.

ولی مشکل اینجا هستش که شما به دلیل باز بودن کدهای منبع در xCode،مانور تون نسبت به اون امکانات زیاد هستش.

در واقع شما در بیسیک4آی او اس با بسته بندی شده بلوکی از کدهای جاوا روبرو هستید.

ولی اگر نیاز شما فقط در حد رفع مثلا یک پیامک هست،بیسیک4آی او اس گزینه بهتری هست.

به نظر من بیشترین تفاوت رو موقع کدنویسی و انجام کاری توی این زبان ها و محیط ها میشه فهمید.

شما میتونید پروژه کوچیکی رو مثل ماشین حساب انتخاب کنید و توی xCode و بیسیک4آی او اس پیاده کنید و به تفاوت هر دو در کدنویسی،طراحی لیوت ها،اجرا و همه چیزرو محک بزنید.

بسته به بزرگی پروژه مطمئنا xCode بهتر از بیسیک4آی او اس عمل کرده ولی به نظر من نوع برنامه نویسی هم خیلی مهمه توی نگهداری پروژه یا توسعه اون.

به عنوان یه برنامه نویس،در این چند سال برنامه نویسی،با توجه به نیازم،زبان برنامه نویسی رو انتخاب کردم و پروژه ای رو انجام دادم.

پیشنهاد من اینه حتما دو یا سه تا زبان رو برای سیستم عامل دلخواه انتخاب کنید و پروژه کوچیکی رو انجام بدید و ببینید کدوم نیاز شما رو رفع میکنه.

سوالی داشتید در خدمتم ولی هنوز قسمت نظرات رو درست نکردم ببخشید دیگه خخخ

برچسب ها :
  • xcode
  • بیسیک4ای او اس
نظر خود را بنویسید...